zaterdag 11 september 2010

Mexicaanse salade

Deze salade was een nieuw probeersel van mij, en ik moet zeggen dat ik het zelf erg geslaagd vond. Gebruik een grote, brede schaal. Het is de bedoeling dat je de bovenkant met toefjes crème fraîche bedekt. Alleen dat bedacht ik mij pas weer nadat ik de foto had genomen. Dus denk die er nog even bij.

Mexicaanse salade

(buffetgerecht)
  • 2 blikken kidneybonen (à 400 gram)
  • 2 blikken mais (à 300 gram)
  • 750 gram tomaten
  • 2 rijpe avocado´s
  • 1 bosje koriander (± 20 gram)
  • 2 limoenen
  • 3 eetlepels neutrale (olijf)olie
  • paar druppels tabasco
  • zout
  • 200 ml crème fraîche
Laat de kidneybonen en mais goed uitlekken.
Snijd de tomaten in kwarten. Verwijder het meeste van het zaad (*) en snijd de rest in stukjes.
Pers de limoenen uit. Pel de avocado en snijd het vruchtvlees in stukjes. Besprenkel direct met wat limoensap om verkleuren tegen te gaan. 
Klop de rest van het limoensap met de olie en wat tabasco en zout tot een dressing. 
Hak de koriander, inclusief de steeltjes, fijn. 
Meng bonen, mais, tomaat, avocado en koriander in een grote schaal en schep de dressing erdoor. Verdeel de crème fraîche in toefjes over de bovenkant. Serveer met tortillachips. 

(*) dit kun je nog prima gebruiken in een tomatensaus, dus gooi het niet zomaar weg; in de salade wordt het een beetje kledderig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten