dinsdag 14 september 2010

Pruimenjam

Er was geen jam meer in huis, en op de markt zag ik niet al te dure reine claudes (de groene pruimen) liggen. En dus besloot ik jam te maken. Ik heb bij het koken van de jam een kaneelstokje toegevoegd. Ik moet nog gaan proeven of dat een goed idee is geweest.

Pruimenjam

(± 3 potten van 450 gram)
  • 1 (moes)appel van ± 200 gram
  • 750 gram reine claudes, ontpit en in stukjes
  • 750 gram suiker
  • 1 kaneelstokje
De avond tevoren:
Snijd de appel in vieren en verwijder het klokhuis. Doe het klokhuis met 50 ml water in een bakje. Op deze manier trekt de pectine (de stof die ervoor zorgt dat jam dik wordt) in het water. 
De volgende dag:
Leg een schoteltje in de vriezer. Rasp de appel. Doe de appel, het "pectinewater", de stukjes pruim en de suiker in een wijde pan met dikke bodem. Verwarm eerst op laag vuur en roer zodat de suiker oplost. Als de suiker is opgelost, voeg je het kaneelstokje toe en zet je het vuur hoog en breng je alles snel aan de kook. Laat 15 minuten koken, terwijl je heel geregeld roert. Na 15 minuten test je of de jam goed is. Eventueel schuim je de jam nu eerst nog even af met een schuimspaan. Doe een lepeltje jam op het ijskoude schoteltje. Door de kou koelt het direct af. Trek met je vinger in het midden van de jam een streepje. Als dat zichtbaar blijft en de de jam een beetje opkrult, is de jam goed. Anders moet je de jam nog wat langer koken. Giet de jam heet (pas op: kokende suiker is nog heter dan kokend water) in gesteriliseerde potten en draai de deksel erop. 

Potten steriliseren: 
Hiervoor zijn verschillende methodes. Omdat ik deze keer ook nog aardbeienjam heb gemaakt, moest ik zo´n 8 potten schoonmaken en ik heb ik deze methode gebruikt. Jampotten gaan bij mij als ze leeg zijn direct in de vaatwasser, zodat ze goed schoon zijn en het etiket eraf is. Vlak voordat ik jam ga maken spoel ik ze goed om. Daarna heb ik ze (minimaal) 10 minuten in een oven van 160 C gezet. Met de deksels heb ik hetzelfde gedaan.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten