donderdag 30 september 2010

Venkelloofsoep

De venkel uit mijn tuin heeft veel loof. Omdat ik het jammer vind om daar niets mee te doen, heb ik het ook gebruikt om er soep van te maken. Het is een hele lichte, maar intens smakende soep. Een soort anijsbouillon. Ook lekker om ´s avonds voor het slapen een kop van te drinken in plaats van een beker hete anijsmelk.

Als je iets zoets wilt maken met het loof van venkel, heb ik ook een recept voor je: anijssiroop


Venkelloofsoep

(ongeveer 1,5 liter)
  • 20 gram boter
  • 1 kleine aardappel, in blokjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • peper, zout
  • loof van 2-3 venkelknollen
  • 2 groentebouillonblokjes
  • 1,5 liter kokend water
Smelt de boter in een soeppan. Roer de aardappel en ui erdoor. Bestrooi met flink wat peper en wat zout en schep even om. Doe een deksel op de pan. Laat op het laagste vuur ongeveer 10 minuten zacht smoren. Voeg dan het venkelloof, de bouillonblokjes en het kokende water toe. Breng weer aan de kook en laat dan 10 minuten zachtjes doorkoken. Doe de soep in gedeelten in de blender. Omdat het venkelloof heel vezelig is, krijg je het niet gepureerd. Schenk de soep dan na het blenderen ook door een zeef en druk even aan. Gooi het loof weg. Proef of de soep goed op smaak is en voeg eventueel nog peper en/of zout toe. 

4 opmerkingen:

  1. Fijn, dit recept.
    Ik heb doorgeschoten venkel en heeeeel veel loof. Hoeveel gram schat jij dat er in deze soep gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Clara, ik zie je vraag nu pas ivm vakantie. Inmiddels heb ik geen tuin meer dus ook geen venkelloof. Ik moet wel heel diep in mijn geheugen graven, maar mijn inschatting is zo'n 200-300 gram (dat is dan wel met ook de wat dikkere stengels van het loof).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oké. Dank je wel.
    Wij vinden t erg lekkere soep. Ik had gewoon op t oog wat gedaan. En dat smaakte zeer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed om te horen. En op die manier maak je gebruik van het loof dat je anders waarschijnlijk weg zou doen.

    BeantwoordenVerwijderen