dinsdag 28 december 2010

Het grote kerstkoken

Dit jaar was er helemaal een groot gezelschap: 8 volwassenen, 3 tieners, 7 kinderen en 2 (bijna) baby´s. Dus moet er met allerlei wensen rekeningen worden gehouden. Een vegetarisch nichtje, kinderen die niet urenlang aan tafel willen zitten, toch wel redelijk verstokte vleesetende zwagers, een net te krappe tafel om met 20 man aan te zitten; dus niet al te knoeierig eten, en zo nog wat dingen. En dit is het geworden:
Het spek vond ik erg geslaagd. De rode kool was aardig, maar dat lag waarschijnlijk aan de rode kool die van zichzelf een beetje smaakloos was. Het idee voor de puree komt uit een boek van Nigella Lawson en heb ik al een keer eerder gemaakt. Grote favoriet bij één van de kinderen. De appelmoes is simpel te maken: Schil een kilo appels (ik gebruikte half goudrenet en half jonagold), snijd in stukjes. Doe deze in een pan met 4 eetlepels water, 2 schepjes suiker, flink wat kaneel en breng met een deksel op de pan aan de kook. Zet het vuur laag en laat een kwartiertje koken. Zet het vuur uit. Roer dan pas door. Proef of er nog wat meer suiker bij moet. 
Voor het toetje had ik aan gewoon cakebeslag de rasp van 2 sinaasappels toegevoegd. De cake had ik gebakken in een platte, rechthoekige vorm en daarvan mooie reepjes gesneden. En daarna een bordje samengesteld met een bolletje chocoladeijs (zonder de munt) en wat sinaasappelpartjes.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten