zondag 6 februari 2011

Paratha (indiaas platbrood)

Afgelopen week aten we twee keer Indiaas. Een keer drumsticks massala met kruidenpasta uit een potje en naanbrood uit een pak. Kruidenpasta en naan waren niet een supersucces. Voor de kip heb ik geen referentie. Misschien was het ook niet echt mijn smaak geweest als ik zelf de kruidenpasta had gemaakt. En het brood was een beetje muf. Maar ook dat is niet helemaal eerlijk. Ik had per ongeluk de naturel variant gepakt in plaats van de korianderknoflook.
De tweede keer Indiaas was een auberginecurry met daarbij parathabrood. Dat zijn platte broden, die je in de pan bakt. Het deeg is gemaakt van (volkoren)meel en water en wat geklaarde boter (ghee). Dat laatste had ik vervangen door zonnebloemolie, dus een tikje minder authentiek. Het brood was lekker, over de curry ben ik nog niet uit. Manlief vond ´m lekker. Ik weet niet of ik ´m lekker genoeg vond om nog een keer te maken.

Paratha

(16 stuks)
  • 175 gram volkorenmeel (gezeefd gewicht)
  • 185 gram bloem
  • 1/2 theelepel zout
  • 2 eetlepels ghee of plantaardige olie
  • 200 ml water
  • ghee of olie voor het bakken
Zeef het volkorenmeel. Doe de zemelen weer terug bij het meel in de pot of zak. Het gewicht na het zeven moet 175 gram zijn.
Doe het gezeefde volkorenmeel, bloem en zout in een kom. Besprenkel met de olie. Wrijf de olie door het meel zodat je kleine klontjes krijgt. 
Maak een kuiltje in het meel. Giet daarin het water. Werk het meel beetje bij beetje met een vork door het water. Als het redelijk gemengd is, kneed het deeg dan 10 minuten. Vorm tot een bal, bestrijk heel dun met olie en leg in een kom. Die dek je af met plastic folie. Laat het deeg een half uur rusten.
Verdeel het dan in 16 gelijke porties. Dek de porties die je niet gebruikt af met een theedoek. 
Verhit een (gietijzeren) koekenpan tot gloeiend heet.
Rol een portie deeg uit tot een cirkel met een doorsnee van zo´n 12-15 cm. Bestrijk heel dun met olie. Vouw dubbel. Bestrijk met olie. Vouw in drieën.
                
Rol deze driehoek uit tot een grotere driehoek met zijden van zo´n 12 cm. Het geeft niet als het niet zo´n mooie vorm wordt.
Bak een kant van de paratha in de (niet-ingevette!) pan ± 1 minuut. Bestrijk de bovenkant met olie en keer om. Bak de andere kant ook ± 1 minuut. Je krijgt bruine vlekken aan beide kanten, en hij wordt iets bol. 
Bewaar de warme paratha in een theedoek, en houd eventueel warm in een oven van 100C. 
Terwijl je de ene paratha bakt, rol en vorm je de volgende. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten