maandag 7 maart 2011

Stoompudding met jam

En dit was de supertoet bij het karige hoofdgerecht van gisteren. Ik gebruikte hiervoor aalbessengelei die niet dik genoeg was geworden, dus in feite mislukte jam. Maar eigenlijk kun je hiervoor elke jam gebruiken die je lekker vindt. Als de jam erg zoet is, kun je er een lepel citroensap door roeren. En als de jam erg dik is, roer hem dan eerst los met een scheutje water.

De pudding wordt gestoomd. Je hebt dus een pan, met deksel, nodig waar de puddingvorm in past.

Dit recept komt nagenoeg overeen met een recept uit Nigella Lawson - hoe word ik een goddelijke huisvrouw. Ik heb het aangepast aan de grootte van mijn vorm. Verder heb ik 1 ei gesplitst en het wit apart stijfgeklopt en dat op het laatst door het beslag gespateld. Ik heb de pudding namelijk eerder gemaakt, en toen was ie erg compact gebleven en niet luchtig geworden.





Stoompudding met jam

(puddingvorm met deksel van 1-1,2 liter inhoud)
  • 150 gram jam naar keuze
  • 120 (zachte) gram boter + om in te vetten
  • 120 gram suiker
  • 2 eieren
  • 120 gram zelfrijzend bakmeel
  • 3 eetlepels melk
  • 1 volle theelepel citroenrasp
Vet de vorm in met wat gesmolten boter en bestrooi licht met bloem. Roer de jam los en schenk deze onder in de vorm. Mors zo min mogelijk langs de zijkant.
Splits 1 ei. Klop het eiwit stijf in een schone kom. Zet even opzij. 
Klop de boter romig. Klop dan de suiker erdoor. Mix dan het ei en het eigeel erdoor. Klop dan zelfrijzend bakmeel erdoor. Meng vervolgens citroenrasp en melk erdoor. Spatel als laatste het stijfgeklopte eiwit erdoor. Doe het beslag over in de puddingvorm, bovenop de jam. 
Doe het deksel op de puddingvorm. Zet de vorm in de pan. Giet er kokend water bij tot ongeveer 2/3 van de hoogte van de puddingvorm. Zet de pan op laag vuur en laat de pudding in 2 uur gaar worden. Stort de gare pudding op een bord, zodat de jam er als een saus bovenop ligt en vanaf druipt. 

Andere varianten van stoompudding op mijn blog:


1 opmerking:

  1. Wat een leuke gerechten allemaal, ik kom zeker eens vaker kijken!

    groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen