zaterdag 3 september 2011

60 eieren-project - Crème brulée

Manlief zeurt al jaren of ik dit eens wil maken. Naast tiramisu is dit één van zijn favoriete toetjes. Het 60 eieren-project is een goede aanleiding om aan het zeuren een eind te maken. Helaas was het erg goed gelukt, dus ik denk niet dat ik van het gezeur af ben.

Enige verbeterpuntje is het koud laten blijven van de pudding. Omdat ik het karamellaagje onder de gril heb gemaakt, was de pudding ook weer opgewarmd. Ik heb wel een gasbrandertje, maar de vulling daarvan was leeg. Ik zat eraan te denken om de schaaltjes met crème brulée in een grotere ovenschaal gevuld met ijsklontjes te zetten. Die smelten dan natuurlijk, maar houden de vla wel kouder.

O ja, dit is het 500e stukje dat ik plaats.


Crème brulée

(4 bakjes van ± 1,25 dl inhoud)
  • 3 eierdooiers
  • 60 gram suiker
  • 1/2 vanillestokje
  • 2 dl slagroom
  • 1,5 dl melk
  • fijne kristalsuiker voor het karamellaagje
Klop de eierdooiers met de suiker een paar minuten.
Snijd het vanillestokje doormidden en schraap het zwarte merg eruit. Doe melk en room in een maatbeker en doe het vanillemerg erbij. Roer even. Verwarm dit ± 2 minuten in de magnetron totdat het heet (maar niet kokend) is. Giet het warme roommengsel bij het eimengsel terwijl je klopt. Giet het mengsel door een zeef in de bakjes. 
Verwarm de oven op 140C. Zet de bakjes in de oven en laat ze in ± 3 kwartier gaar worden. Als je de bakjes uit de oven haalt, is de vla nog een beetje drillerig, maar dat is goed.
Zet de bakjes een paar uur in de koelkast om ze goed koud te laten worden. 
Vlak voor het serveren verhit je een ovengril tot heel heet. Bestrooi de vla met een dun laagje suiker en zet ze - zo kort mogelijk - onder de gril. De suiker moet karamelliseren en een knapperig laagje vormen. Je kan ook een (keuken)gasbrander gebruiken om de suiker te branden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten