zondag 22 januari 2012

Pruimentaart


Deze taart maakte ik op verzoek. Het recept komt uit het boek van De Banketbakker van Cees Holtkamp, ook al heb ik het iets anders opgeschreven. Verder wordt in het oorspronkelijke recept het merg uit een 1/2 vanillestokje gebruikt. Ik gebruikte 2 theelepels van mijn zelfgemaakte vanille-extract.  
Het commentaar was dat de taart er wel anders uitzag. Ik had ook niet zo goed gelezen.
Je moet eerst de crème fraîche in de vorm gieten en daar bovenop de pruimen leggen. Ik had het andersom gedaan. En later bleek ik ook teveel van het deeg gebruikt te hebben. 
Ik vond hem wel lekker en ga hem van het weekend ook voor ons zelf maken. 


Pruimentaart
(springvorm met doorsnee van 23 cm)


deeg (3-4 porties):
  • 250 gram boter
  • 250 gram witte basterdsuiker
  • 1 theelepel zout
  • 1 ei
  • 2 eetlepels water
  • 500 gram bloem
  • 2 theelepels bakpoeder
Meng de boter, basterdsuiker, zout, ei en water in de keukenmachine. Meng daarna, met de kneedhaak, de bloem en het bakpoeder erdoor. Verdeel in 3-4 porties en laat het een paar uur rusten in de koelkast voordat je het gaat gebruiken. De andere porties kun je invriezen. 

vulling:
  • 15-20 gedroogde pruimen
  • 3-4 deciliter sterke thee, bijvoorbeeld Earl Grey
  • 3 deciliter crème fraîche
  • 1 ei
  • 50 gram suiker
  • 2 theelepels vanille-extract
Laat de pruimen minstens 3 uur (kan ook prima een nacht) weken in de sterke (!) thee. Laat ze wel uitlekken voordat je ze in de taart doet.
Klop  in een kom de crème fraîche met het ei, de suiker en het vanille-extract door elkaar. 
Rol het deeg uit tot een lap van 2 mm dik. Bekleed de (ingevette) springvorm met het deeg. Giet het crème fraîchemengsel hierin. Verdeel de pruimen hierover. Bak de taart in een heteluchtoven van 180C in ongeveer 30 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten