donderdag 26 februari 2015

Vadouvansoep met romanesco

Een paar maanden geleden maakte ik een champignonragout met vadouvan. Die maaltijd, en nog een hartige taart met prei en vadouvan, vonden genoeg afhalers lekker genoeg om ervoor te zorgen dat ik nog een keer een workshop bij de Librije mocht volgen. We maakten gelukkig andere lekkere gerechten, wel deels met dezelfde technieken. De eerste keer deed ik het dessert, dus koos ik deze keer voor het hoofdgerecht. Eend met shichimi togarashi, romanesco, gegrilde paddenstoeltjes in zoetzuur, zoete aardappelpuree.

Dat blikje vadouvan staat dus nog in mijn specerijenlade. Toen ik vanmiddag een snel soepje moest maken èn nog romanesco in de koelkast had liggen die min of meer over was in mijn weekplanning, besloot ik die 2 te combineren. Toch weer net iets anders dan een simpel kerriebloemkoolsoepje.

Vadouvansoep met romanesco

  • 20 gram boter
  • 20 gram bloem
  • 1-2 theelepels vadouvan
  • 1 groentebouillonblokje
  • 300 gram kleine romanescoroosjes
  • paar lepels Griekse yoghurt
Breng 0,75 liter water aan de kook. Doe de romanesco in een pan, giet er kokend water bij, breng weer aan de kook en kook 3 minuten. Giet af boven een kom en vang het hete water op. 
Smelt de boter zachtjes in een pan. Roer de bloem erdoor en laat op laag vuur een paar minuten garen. Roer de vadouvan erdoor. Giet dan scheutje voor scheutje het kokende water erbij en roer de klontjes eruit. Voeg het bouillonblokje toe en laat 5 minuten koken. Proef en breng eventueel verder op smaak. Eventueel kun je de staafmixer er nog inzetten als niet alle klontjes eruit zijn. 
Voeg de romanesco toe en warm weer even mee. 
Schep de soep in een kom en lepel er wat Griekse yoghurt in. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten